29. októbra 2013

Tekvicovo-petržlenová, čo zahreje

Zmráka sa nám na temnejšie dni a večery. Príroda vonku hrá stále všakovakými nádhernými farbami. Lístie si pomaličky opadáva a presušené jesenným slniečkom šuchoce. Zbožňujem toto obdobie, začína byť tak krásne malancholické. Utíchne kraj, hospodárstva a všetci budeme viac pri rodinnom krbe. Doma, vnútri v teplúčku pozorovať, ako sa vonku počasie pajedí. Okrem toho, my kuchtichtiví začneme plánovať. Dlhšie varenie, čo zahreje. Sladké pečenie, čo prevonia celú domácnosť. Hlavne, začneme plánovať menu na rôzne zimné sviatky. Začali ste už? Ja sa s myšlienkami už pohrávam a hútam, ako tento rok zmanažovať jedlo v rámci našich nových stravovacích zásad.


Tekvicovo-petržlenová polievka

vegan

Ešte predtým však pridám moju jesennú vychytávku. Robila som túto sezónu opäť tekvicovú polievku podľa The Silver Spoon, čo bola u nás v rámci tekvicových pred rokom na vrchole. Skúsila som aj exotickú verziu Thajskej tekvicovej s rôznymi koreninami a kokosovým krémom. Fajnová, ale pre nás príliš mastná. No a do tretice – jedna z vlastnej tvorby. Pôvodne som zabrúsila po inšpiráciu znova do kuchárskej biblie The Silver Spoon a preštudovala si recept jedného zo šéfkuchárov. V momente, keď som sa dostala k surovinám ako ryba, smotana atď, som sa nadobro odklonila a razila si svoju cestu. Chcela som okrem tekvice pridať aj petržlen, čo bol vo výsledku skvelý nápad. Za nás doma – vynikajúca. Ja osobne ju dávam na úplný piedestál.




Suroviny:
tekvica (maslová, hokaido, ...)
petržlen
sušené alebo čerstvé byliny – šalvia, tymián
muškátový oriešok
zeleninový bujón (bezglutamanový)
olivový olej extra virgin
voda
soľ (nerafinovaná morská, himalájska, ...)
petržlenová vňať




Postup:
Tekvicu ošúpte, vyberte jadierka a pokrájajte na malé kocky. Očistený petržlen pokrájajte na kocky veľkosti tekvice a dajte spolu s tekvicou do zapekacej misy. Pošpliechajte olivovým olemom, pridajte šalviu, tymián a postrúhajte kus muškátového oriešku. Prikryte vrchnákom alebo alobalom a dajte piecť na 180 °C do mäkka (cca 40 minút, ale môže to byť menej i viac – radšej po pol hodine kontrolujte). Rozpusťte bujón vo vriacej vode. Vyberte z upečenej zeleniny šalviu alebo iné hrubé stonky a zeleninku rozmixujte. Pridajte k nej bujón, podľa potreby osoľte. Prehrejte a môžete servírovať spolu s petržlenovou vňaťou.

Dobré drobné rady:
– petržlen vs. paštrnák: Odporúčam petržlen nenahradiť paštrnákom, polievočka bude vďaka nemu fajnovo sladučká
– bujón: ja 1 kocku bujónu zalievam skoro 2-násobným množsvom vody ako je uvedené v návode – bujón je tak menej koncentrovaný, menej slaný a jemnejší

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára