30. decembra 2012

Chlieb náš každodenný

Tak a máme to tu znova. Starý rok je už skoro za nami a nový sa už nevie dočkať. Môžeme si v tichosti osamote v mysli prebrať, čo sme tento rok zažili a trošku zabilancovať. Väčšinou sa všetko v našom živote deje tak, ako si sami želáme a riadime (aj keď by sme tomu niekedy radšej sami neverili). Žijeme v slobodnej zemi, v ktorej nás nikto do ničoho nenúti. Sami rozhodujeme o tom, kde bývame, akú máme prácu, aký život žijeme. Aj zdravie, ktoré je obrazom našej duše, si ovplyvňujeme sami. Stravou, myšlienkami, spôsobom života, prostredím, v ktorom žijeme. Za všetko sme si tým pádom sami zodpovední a vlastné šťastie i spokojnosť držíme vo svojich rukách. Či pevne alebo ledabolo, je naozaj len na nás. Je fajn, nájsť si čas, na chvíľu sa porozprávať sám so sebou a zhodnotiť, čo sme tento rok dosiahli alebo naopak, čo sme zanedbali, nestihli. Nezabúdajme na jedno, všetko je ako má byť a veci čo sa okolo nás dejú majú svoj zmysel a vlastný biorytmus. Jediné, čo máme robiť my, je čítať to, čo sa okolo nás deje a učiť sa. Z udalostí, stretnutí, situácií, od ľudí.


Život na dedine sa pre mestských ľudí môže zdať často obmedzujúci. Vždy však záleží od toho, čo od dediny človek očakáva a ako jej zdanlivé nedostatky dokáže pretaviť vo svoj prospech. Chvalabohu, otváracie hodiny aj sortiment obchodíkov na dedine sú osekané, preto si človek musí poradiť s tým, čo má k dispozícii a používať viacej hlavu. Na Štedrý deň som nám objednala čerstvý chlebík a tak jediné, čo bolo treba urobiť, bolo skočiť ráno po neho. Avšak po prebudení sa do ľadového rána sa cesta poň až taká ľahká nezdala. Sneh z predošlého dňa, do ktorého zapršalo a všetko navôkol, nočný mráz premenil na jeden ľadový svet. Ľad obalil každé stebielko trávy, každý konárik, pokryl cesty, chodníky a na autách vytvoril jednoliatu ľadovú krustu. Už cestou od domčeka k autu som riadne tuho premýšľala nad tým, že auto spod ľadu nedostanem a tak som sa o to nešla ani pokúšať. Veď načo?! Vybrala som sa priamo po ceste na parádnu prechádzku priamo za chlebom. Po viac ako pol hodine som bola nazad doma v teple a táto ranná prechádzka ľadovou krajinou mi urobila neskutočne dobre.

Počas ďalších sviatočných dní bol obchodík otvorený iba sporadicky a tak došlo na lámanie chleba. Teda, skôr ako k lámaniu došlo, bolo potrebné ho najskôr upiecť. Pekne doma, za oknom, v teple. Prečítala a pozbierala som rady z 3 rôznych zdrojov a pustila sa do príprav. Pozorne som preštudovala všetky články o chlebe na Viktorových Delikatesách, vrátila sa k chlebovým článkom od Farfally, ale prvotným impulzom pre mňa bol Jurajov chlieb bez miesenia. Nedržala som sa žiadneho z horespomínaných receptov, ale zobrala som si od každého z nich dobré rady a nakombinovala si chlieb podľa vnútorného hlasu.
Pripraviť si domáci chlieb nie je vôbec ťažké, ani fyzicky, ani kvôli surovinovým vstupom. Prípravu treba iba časovo vhodne naplánovať. Po prvom pokuse budete musieť spraviť len to, že si upravíte pomery surovín, druhy múk a dochudovacie prísady podľa svojich chuťových preferencií.


Náš medzisviatkový domáci chlebík


De facto prvý pokus od piky, ak nerátam rôzne focaccie a dávne chlebové výtvory zo skoropolotovarov (dnes by som už k polotovarom ani brvou nemihla)

Zloženie:
3 hrnčeky múky (1,5 špaldová múka, 1,5 hladká pšeničná múka)
čerstvé droždie (necelých 15 g)
práškový cukor na rozbehnutie droždia a prípravu kvásku
vlažná voda (přiměřene podľa toho, koľko si cesto vezme)
soľ (1 - 2 KL)
sézamové semienka (vyše 1 PL)
tekvicové semienka (nasekané nožom, vyše 1 PL)
chlebový extrakt Alnatura (už ho viac nepoužijem, chlebu skôr chuťovo uškodil, ako pridal)
slaná voda na potretie chleba po upečení

Postup:
Zmiešajte si v miske všetky suché suroviny, premiešajte ich. Pripravte si kvások z droždia, nechajte ho vykysnúť a keď bude hotový, iba ho prilejte k sypkým surovinám, pridávajte vodu a miešajte, kým vám nevznikne ani nie tuhé, ani nie tekuté cesto. Nemiesila som, iba premiešavala, aby sa všetky suroviny vzájomne prepojili. Následne som cesto v mise posypala hladkou múkou, prikryla potravinovou fóliou a šupla do chladničky na skoro 24 hodín. Ďalšie ráno som cesto vybrala, postavila na teplé miesto a nechala ho ešte aspoň hodinku bobtnať a kysnúť. Dajte si predhriať rúru na cca 225 °C. V rúre som si nechala zohrievať plech, na ktorom som chlebík chcela piecť a zároveň som hneď vložila do rúry aj plech s vodou, aby sa vytvorila parná sauna. Keď bude rúra vyhriata, na rozohriaty plech dajte kus papiera na pečenie, kľudne ho ešte pomúčte a iba naň rovno z misky prešupnite cesto. Vytvarujte si z necho okrúhly peceň alebo oválny bochník chleba. Ja som na vrchnej časti chlebíka spravila krížik, aby som zabránila samovoľnému puknutiu. Piekla som asi 20 minút pre pôvodnej teplote a zvyšných 20 minút som možno 5-10 ° ubrala. Neotvárajte rúru, aby z nej zbytočne neunikala para. Po asi 40 minútach som chlebík skusmo vytiahla von, mal fantastickú chrumkavú vrchnú kôrku, ale zdola sa mi ešte zdal nedopečený, a tak som vytiahla plech s vodou von, zapla rúru iba na spodný ohrev a dopekala ďalších 5 - 10 minút. Po vybratí chlebíka z trúby som ho ihneď potrela slanou vodou a nechala ho chladnú. Ideálne je dať ho na kovový rošt, aby sa chladil zo všetkých strán. Kľúčové je chlebík nechať poriadne vychladnúť, aby sa z neho odparila všetka voda – najmä zvnútra.

























Dobré drobné rady a moje postrehy:
MÚKA: Napriek tomu, že môžete mať pocit, že múka sa nikdy nepokazí – je to chybné myslenie. Dbajte na to, aby ste používali múku pred dátumom spotreby. Múka môže byť hrudkovitá, napadnutá chrobačou alebo môže len zvláštne páchnuť. Nabudúce vymením špaldovú múku za inú chlebovú – ražnú, žitnú.
KVASNICE: Pridám trošku viac droždia a nechám chlebík predtým, ako ho šupnem do chladničky trošku podkysnúť v teplej miestnosti.
ALNATURA EXTRAKT: Určite ho už nepoužijem. Chlieb získal rovnakú príchuť, ako majú rakúske a nemecké chleby, čo mne vôbec nechutí.
VODA: Dám menej vody, nech je chlebík vnútri menej vlhký.
SLANÁ VODA NA POTRETIE: Dodá chlebíku výbornú chuť a pomocou nej sa zbavíte aj prebytočnej múky, ktorú ste mali na chlebíku predtým, ako ste ho šupli do pece. Treba si len odregulovať metódou pokus-omyl množstvo soli vo vode.
Určite budem skúšať verziu chlebíka s rascou a tiež aj zemiakový chlieb.


Prajem vám zdravý a chutný nový rok. Upečte si ho vlastnými rukami presne taký, ako ho máte radi. 

26 komentárov:

  1. Domácí chléb peču strašně moc ráda, te´d už jen z žitného (po vašem ražného) kvásku, který si taky pěstuju). A je to orhmné. A neskutečná zábava a taky relax.
    Jednoduchý postup, jak vyrobit kvásek a z něj dobrý chléb najdete třeba tady: http://madlinakuchyne.blog.cz/1201/od-drozdi-ke-kvasku

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky za presmerovanie Madlo, už som sa u teba na stránke a pri tvojich chleboch pristavila. Pre mňa je v podstate všetko, čo robím doma veľkým relaxom. Ak však ide o chlieb, človek má pri pečení toho domáceho následne pocit, že sa stáva sebestačným, čo je super zistenie. Keby chleba v obchodoch nebolo, tak sa nestratíme :-)

      Odstrániť
  2. paradny chlebik ti vysiel :) mnam, normalne som dostala nan chut, asi musim zas nejaky upiect, lebo na domaci este ziaden z obchodu nemal. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, s nami tu na juhu a v maďarskej zemi je to ťažšie. Maďarský chlebík nám nasadil latku hodne vysoko, takže ešte budem musieť hodne veľa chlebových pokusov absolvovať, kým sa mi podarí aspoň trochu napodobniť ten, čo dostaneme bežne kúpiť. Takže ja zatiaľ hlasujem za ten kupovaný ;-) Maďarský chlebík je poklad.

      Odstrániť
    2. ej pravdu máš, maďarský chleba je riadne vysoký level! my chceme na jar v letnej kuchynke dať vymurovať aj pec, môj sen je v nej okrem iného piecť poctivý maďarský chlieb, mala by som pomaly začať zháňať recept ;)

      Odstrániť
    3. Skvelý plán spraviť si letnú kuchyňu. My sme zatiaľ prvoplánoví a robíme na kuchyni prvej - vnútornej :-) Budem sledovať tvoje chlebové pečenie, skúsenosti a postrehy. Som zvedavá – držím palce.

      Odstrániť
  3. Želám v predstihu krásny nový rok, chlieb ti vyšiel krásne, tak nech je aspoň taký, ako on:)
    K upgradeom:
    Kvasový extrakt Alnatura je hnusný. "Kvas" mi z neho nevonia a vo vačšine prípadov sa nepodarí oživit (o čo si sa ani nesnažila, ale keby náhodou, radšej začni s dobrou čerstvou múkou)
    Múka - áno, veľká pravda, moze byť stará a hnusne horká. Ale aj nová može byť všeličím napadnutá, aj preto sa preosieva (okrem toho, že sa dobre prevzdušní). Ak chceš skúsiť žitnú, bude mazľavejší, odporúčam v tomto type nahradiť maximálne tretinu.
    Droždie - určite odporúčam znížiť dávku a nechať prirodzene celú dobu kvasiť v izbovej teplote. Vážne to funguje, kvasnice sú ako divé, a ty často spomínaš, že maďarské sú ešte aktívnejšie:) Znížiť dávku znamená cca štipku, maličkú kocočku droždia rozpustíš v hrnčeku vody a za 14-16 hodín máš krásne nakysnuté cesto
    Voda - toto cesto funguje na princípe vysokej hydratácie, preto ten hrnček a tretina, hrnček a pol. Ak ho budeš picecť aj nabudúce, skús v rozpálenom staršom smaltovanom hrnci s pokrievkou alebo jenskej mise - sájúcim teplom sa prepečie krásne, stačí do horúceho hrnca nakydať cesto:)
    Napokon tvarovanie - aký zvolíš hrniec, taký budeš mať tvar, je to šikovné, piekla som ho často na chate, kde som nemala pracovnú dosku, len jednu misu a remosku. Tento recept zažil ohromný boom po publikovaní v NY Times, kopec tipov, viď aj tu http://www.cuketka.cz/?p=788.
    A soľ - osvedčené pravido je 20 g na kilo. Kávové lyžičky, ako aj hrnčeky možu byť rozne a väčšie množstvo spomaluje kysnutie/zabíja kvasnice.
    Takže tak, snáď som ťa príliš neotrávila:). Maj sa krásne a prepáč, že to píšem ako debil, som lenivá prepínať jazyky na klávesnici:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Farfallo. Vďaka za skvelé tipy, určite ich využijem. Hm, k extraktu Alnatura - presne ako píšeš, smrdí a má hnusnú chuť. Až teraz, keď mi píšeš mi týmto napadlo, že ja som ho len tak švihla do cesta a neskúšala ho rozbehnúť. To bude asi tým, že som chlebík pachtila rýchlo, pôvodne som si myslela, že ten sáčok z Alnatury je sušené droždie na chlieb. No nevadí - tak či tak, už ho nepoužijem.
      Nad jenským sklom som rozmýšľala, lenže my máme viac ako 2/3 kuchynských potrieb zbalených v krabiciach, lebo v súčasnom prenajatom domčeku nemám šancu vybaliť celú kuchyňu, tak som ani neskúšala jenske sklo hľadať a šupla chlebík rovno na plech. No a starý hrniec, ktorý by som chcela šupnúť do trúby nemám ani jeden, s Zeptrom sa mi experimentovanie moc skúšať nechce ;-)
      Neotrávila si ma ani trochu, som rada a vyslovene vďačná za zmysluplné komentáre.
      Pekný Silvester prajem.

      Odstrániť
  4. Krásný a moc lákavý bochníček, též ráda peču domácí chléb a tento tvůj recept určitě vyzkouším. Přeji Ti vše nej a krásný Nový rok...:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sonička, chlebík bol síce nádherný, ale chuťovo ma moc neoslovil. Určite odporúčam poriadne prečítať hlavne moje dobré drobné rady, nedávať tak veľa špaldovej múky, vynechať extrakt alnatura, dať pozor pri množstve vody a tiež, mrkni Farfalline komenty - sú naozaj veľmi trefné - treba sa ich držať. Ja som chlebová pekárka začiatočníčka.

      Odstrániť
  5. Katka, chlieb vyzerá krásne a len ty vieš ako chutil ;-) Som rada, že chlebový extrakt Alnatura niekto vyskúšal za mňa a ja ho teda kúpiť už nemusím (minule som nad ním rozmýšľala a nakoniec nekúpila). Chlieb pečiem 2x v týždni prípadne podľa potreby aj viackrát a najviac zo špaldovej múky. Ja som veľmi spokojná. Mám 3-4 osvedčené recepty na chlieb, tie obmieňam. Väčšinou mixnem špaldovú hladkú a špaldovú celozrnnú, pol na pol alebo podľa toho koľko ktorej múky mám. Pšeničnú múku už nepoužívam. A tekvicovými jadierkami nešetrím. Pridám aj slnečnicové, ľanové či sezamové, podľa aktuálnej chuti a aj zásob. A súhlasím s Tebou, že pri pečení chleba si človek pripadá "samostatnejší". Ja som nikdy nepoužila pri pečení v rúre vodu a nemyslím si, že na chuti chleba to nejako ubralo. Zo začiatku sme boli ja a dcéra "netrpezlivé" a chlieb som krájali ešte horúci, hneď po vybratí z rúry. Ale...už som sa naučila, že chlieb musí postáť. A naozaj cítiť ten rozdiel :-) A ďaľší súhlas: keby chleba v obchodoch nebolo, nestratíme sa. Nedávno, na margo štrajku učiteľov a nepedagogických zamestnancov, môj brat povedal mojej dcére, že ak za chvíľu budú štrajkovať napr. aj pekári, čo bude jesť. Jasné, že som mu "odkázala", že chlieb či pečivo mu napečiem, tak môžu štrajkovať ;-) Katka, prajem veľa úspechov pri pečení ďaľších chlebíkov, pretože v nich je cítiť veľa lásky a najmä domov (aspoň ja to tak cítim) :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ešte som zabudla dodať: začala som používať ražnú múku do chleba miesto špaldovej celozrnnej. Dlho som jej nemohla prísť na chuť, pri miesení je "blatovejšia", ale chce to len "cvik a zvyk". Teraz chlieb pečiem špaldová hladká a ražná múka spolu a je výýýborný, len je potreba ho naozaj nechať po upečení postáť ;-)

      Odstrániť
    2. Zuzi, ďakujem za prianie k dobrým chlebíkom, budem sa zdokonaľovať a určite si poriadim kvások. Už sa na neho štelujem dlhšie, ale zatiaľ u mňa zrejme nedorzrel čas na vlastný kvások. Skúsim myslím najskôr pecempecen.cz. Ešte pred silvestrom som obstarala v Maďarsku akúsi špeciálnu múku (nestihla som si ešte ani preložiť, čo je zač) a tak sa čoskoro pustím do ďalšieho pokusu. Jurajov chlieb bez miesenia nebudem nikdy testovať s originálnymi surovinami, ktoré si jeho receptúra vyžaduje, lebo sušené droždie nepoužívam vôbec, ale inak, web je plný rôznych chlebíkov. Určite som neskončila, chlebová púť a škola pečenia chleba pokračuje. Aj tak to však vidím tak, že vrchol príde, až keď budeme mať vlastnú pec.
      Zuzka, želám ti zdravý rok a veľa príjemných gastro výletov do blízkeho aj ďalekého okolia. Teším sa na tvoje reportáže.

      Odstrániť
    3. Len na doplnenie, podarilo sa mi rozšifrovať, akúže múku som to vlastne kúpila. Takže Zuzi, špaldová celozrnná – určite ju dám do chleba, a pomixujem s nejakou inou múkou. Zatiaľ iba plánujem a určite sa chystám zaobstarať si kvások. Chlebu zdar ;-)

      Odstrániť
  6. Katka,krasne napisane :) a pravdivo :) som zvedava,ako si zvyknem a ako sa so zivotom na dedine vzijem :) ale uz sa tesime :) ..chlebik vyzera takisto mooc dobre,...pohlad na domaci chlebik vo mne vizualizuje domov a rodinu :)verim,ze ta tvoja bude rovnako stastna a spokojna aj v Novom Roku !!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za prianie Maťka, budeme robiť všetko pre to, aby sme mali príjemný, zdravý a spokojný rok. Život na slovenskej dedine nepoznám - tak ho neviem a nejdem hodnotiť. My sme s neslovenskou dedinou veľmi spokojní, však ale to som už písala viac krát. Určite je rozdiel v tom, či sa človek rozhodne ísť na dedinu sám, alebo ho tam privedú okolnosti. Ak je človek vynaliezavý a otvorený i pokorný novým okolnostiam, zdanlivé nevýhody môže pretaviť vo svoj prospech. Všetko zlé je na niečo dobré. Vekom dedinu možno oceníte ešte väčšmi ... ako sa spieva v jednej pesničke: "...je tady ticho, klid", čistejší vzduch a väčšia pohoda. Držím palce v zabývavaní sa.

      Odstrániť
  7. Teda, vypadá úžasně! :) A pěkný článek...;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka Báro. Chlebík bol krásny, ale musím se ještě hodně učit;-)

      Odstrániť
  8. Jsem rada, ze si muzu precist dalsi zkusenosti s pecenim chleba a uz se tesim na dalsi postrehy. Ja jsem prave ve stadiu shaneni kvasku - a snad se do chlebovych pokusu pustim uz brzo. Preju ti do noveho roku jen to nejlepsi a hlavne aby se ti darilo plnit si vsechna prani :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Meg, si v skvelom štádiu. Ja kvások plánujem - už som si mrkla, kto v mojom najbližšom okolí je na pecempecen.cz - takže kvások určite okúsim aj ja. U vás v Čechách to so zháňaním kvásku budeš mať jednoduchšie. Hm, len mi tak napadá, či máš aj skúsenosti s pardubickým perníkem - vcelku by ma zaujímalo. Tak ak budeš mať chuť sa s nami podeliť, budem sa tešiť na článok.
      Ďakujem za krásne prianie, prianí až tak veľa nie je, my sme veľmi skromní s mužom - ale určite budeme vďační za všetko dobré a krásne, čo sa okolo nás udeje. Samozrejme, aj za splnené priania a sny. Nech sa tebe i tvojej rodinke darí v novom rôčku čo najviac, zdravie nech je celý rok pri vás a rovnako aj samí dobrí ľudia, čo vás potešia na duši a v srdiečku.

      Odstrániť
    2. Je to pravda, ze shaneni tu je jednodussi - dneska vecer snad uz budu pect. Jake zkusenosti s pernikem myslis? Jeho domaci peceni nebo spis nynejsi stav toho prodavaneho?

      Diky :)

      Odstrániť
    3. Fíha, tak sa určite podeľ o chlebíkové kváskové skúsenosti. Myslela som pardubický perník pripravovaný doma, priamo v tvojej kuchyni, či si piekla, či máš nejaký fajnový recept (to na margo toho, odkiaľ si). Tie v obchodoch by mi asi nepomohli, sa k vám tak skoro nedostanem a dnešným "padělkom" vôbec neverím.

      Odstrániť
    4. No podelim, prvni pokus nic moc, uz se chystam na dalsi. Moc mi totiz nevychazi nacasovani, kdyz skoro nebyvam doma. Pardubicky pernik - no doma delame klasicke pernicky, na Vanoce a Velikonoce :) Ty kupovane nic moc, vazne je ta "kvalita" dost na povazenou... Na nadychane pernicky v jejich stylu se teprve chystam :)

      Odstrániť
  9. Tuším sa tu rozbehla chlebománia. A to je dobre, chlieb je základ. Ja zatiaľ len skúšam a rada by som aj nejaký ten svoj kvások no neviem.....V každom prípade tvoje postrehy sú prínosom. ĎAKUJEM:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A ty sa divíš, že mnohí začali piecť chlebík doma? Ja ani trochu, veď z tých chlebových nepodarkov, čo sa dnes predávajú, človek veľmi zdravý nebude - sú plné aditívneho svinstva. Keď sme ešte bývali mimo každodenného dosahu maďarského chleba, vedela som v BA kúpiť iba 3 druhy chleba - zemiakový zo Zvolenskej Slatiny (ten je u mňa popri maďarskom chlebe stále na top pozíciách - predáva ho už aj sieť Terno, TEsco a Billa), potom sa dal zohnať aj maďarský chlebík z dediny Lipót a pekárenské výrobky z Prievozskej pekárne boli fajn. Tuším sa odvtedy situácia trochu zlepšila, ale možno si len dávam väčší pozor pri nákupoch a pred samotnou kúpou hodne špekulujem. Aj vybrať si treba vedieť.
      Keď vyliahneš vlastný kvások, budem hodne zvedavá na výsledky. Teším sa.

      Odstrániť
  10. pred par tyzdnami som objavila recept podobny tomu tvojmu(tu:http://www.greenkitchenstories.com/dutch-oven-no-knead-herb-bread/ ) odvtedy robim chlieba doma a je super.peciem ho v zapek miske z jenskeho skla,med namiesto cukru

    OdpovedaťOdstrániť