21. októbra 2012

Stále sezónne – štrúdľovanie (II.)

Zrejmä je to obdobím a ročnými cyklami, ale moje telo evidentne funguje každým rokom veľmi obdobne. Samo si diktuje, čo by si dalo, čo mu chýba a z čoho by malo radosť – vždy v nadväznosti na ročné obdobie. Vďaka týmto cyklom sa u mňa rokmi vyvinuli jedlá, ktoré zvyknem pripravovať iba v danú ročnú dobu. Patria v mojom jedálničku k sezónnym záležitostiam a inokedy sa mi ich robiť nežiada. Keď vonku trochu poklesne teplota, chce sa mi tráviť v kuchyni viacej času a vyhrať sa so zložitejšími jedlami. Variť a piecť chutné a voňavé jedlá, čo zahrejú a prevoňajú dom.

Presne v tomto období dostávam chuť na štrúdľovanie. Predstava zabalenia voňavých plniek do fajnového cesta je presne typ dezertu, čo sa mi na tieto dni hodí. Kupované lístkové cesto má do mojej kuchyne zákaz vstupu, kysnuté štrúdly sa mi spájajú s Vianocami a tak prichádza čas na pravú domácu ťahanú štrúdľu. Riadne som sa interne pobavila, keď som sa vrátila k svojmu minuloročnému štrúdľovému príspevku a zbadala dátum. Tohtoročné ťahané štrúdly som piekla skoro na deň presne. Tomu sa hovorí "trefa"!

Jesenné štrúdly na 3 spôsoby – jablkovo-orechová, tvarohovo-hroznová a stredomorská


Recept na prípravu cesta aj postup prác nájdete v mojom minuloročnom príspevku. Po ročnej prestávke a žiadnom tréningu medzitým môžem úprimne povedať, že tohtoročná príprava bola ešte jednoduchšia a rýchlejšia, ako tá predošlá. Výroba plniek vám zaberie viac času, ako hrajkanie sa s cestom.




Tento rok sa mi chcelo pohrať sa trochu viac s príchuťami. Dve základné suroviny boli jasné – jablká a tvaroh. Nad treťou som hútala, či sa pustiť do mletia maku, lúskania orechov, ... až som sa vrhla na netradičný a pomerne exotický experiment. Hop alebo trop, rozhodla som sa skúsiť Mediteránsku štrúdľu, ktorej hlavnou zložkou je jesenná tekvica.

Jablkovo-orechová štrúdľa

Suroviny: 
Štrúdľové cesto (na 1 štrúdľu som použila cesto z 200 g múky)
Jablká (použila som 8-9 malých kusov)
Vlašské orechy (nasekané nahrubo)
Hnedý cukor (podľa potreby a chuti)
Citrónová šťava
Klinčeky, škorica

Postup:
Jablká ošúpte, postrúhajte na uhorkovom (plátkovom) strúhadle. Pridajte k nim tmavý cukor, ochuťte rozdrvenými klinčekmi, pridajte trošku škorice a citrónovej šťavy. Chuť plnky si dolaďte podľa svojich preferencií, u mňa mierne prevažovala chuť klinčekov, škorica chuť iba dopĺňala. Jablkovú zmes vrstvite na už natiahnuté a štrúhankou vysypané štrúdľové cesto. Keď budete mať plnku rozvrstvenú, nasypte na vrch nahrubo nasypané orechy. Štrúdľu zaviňte, premiestnite opatrne na plech s papierom na pečenie a potrite rozpusteným maslom.

Tvarohovo-hroznová štrúdľa

Suroviny:
Štrúdľové cesto (na 1 štrúdľu som použila cesto z 200 g múky)
Tvaroh – 500 g mäkký hrudkovitý
Cukor (podľa chuti)
Citrónová šťava
Tmavé hrozno (vykôstkované)



Postup:
Tvaroh zmiešajte s troškou cukru, pridajte citrónovú šťavu a ak chcete, aj kôru z citrónu. Dolaďte chute a plnka je hotová. Navrstvite ju na natiahnutý a strúhankou vysypaný plát cesta. Tvarohovú vrstvu posypte vykôstkovaným hroznom. Zaviňte, premiestnite na plech a poriadne potrite roztopeným maslom.

Stredomorská štrúdľa (tekvicová)
(inšpirácia: http://mydailypumpkinrecipe.blogspot.hu/2008/12/mediterranean-pumpkin-tart.html)

Z detstva si pamätám pečenú jesennú tekvicu. Nakrájanú a mesiačiky, poukladanú na plech, jednoducho upečenú – jedli sme ju len tak. Bola sladučká a rozpadala sa v ústach. V štrúdli s voňavým korením som si ju predstaviť nevedela, ale kto neskúsi – nevie. Chce to trocha odvahy. Musíte byť pripravení aj na to, že vám takáto štrúdľa chuťovo nemusí vyhovovať. V porovnaní s originálnym receptom som vynechala nové korenie – to už bolo na mňa priveľa experimentu.

Suroviny na plnku:

Štrúdľové cesto (na 1 štrúdľu som použila cesto z 200 g múky)
Tekvica
Hrozienka
Škorica, klinčeky
Hnedý cukor









Postup:
Tekvicu očistite, nastrúhajte na rezančeky. Pridajte tmavý cukor a hrozienka vopred namočené vo vode. Ochuťte klinčekmi, škoricou. Nebojte sa pridať viac korenia, potrebujete, aby plnka bola výrazná a prebila chuť zeleniny v tekvici. Zaviňte, potrite maslom a dajte piecť.



Dobré drobné rady:
Mediteránsku štrúdľu odporúčam nechať min. 1 deň odstáť. V prvý deň z nej ešte pomerne silno cítiť zeleninu z tekvice, ale na druhý deň už tekvica získa chute a vône korenia.

Ak ešte stále máte vnútorné zábrany pred ťahaným cestom, zbavte sa ich! Ťahané štrúdľové cesto si rešpekt určite zaslúži, to však nie je dôvod, prečo sa doň nepustiť. Aj staré mami sa ho museli naučiť. Navyše, po prvom pokuse môžete zistiť, že práca s ním je veľmi jednoduchá. Verte mi, naozaj, je to zábava.

5 komentárov:

  1. Já jsem nikdy do toho jablkového ořechy nedávala, ale brzy ho určitě budu zase dělat, tak je do něj zkusím dát...! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. já to mám radši bez ořechů, ale špatné to není :)

      Odstrániť
  2. všechny tři štrůdly vypadají moc hezky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vsechny zni nadherne, porad si rikam, ze se do strudlu pustim - chci si vyzkouset domaci listkove testo a pro srovnani bych udelala i to tvoje :) Jen si najit cas...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa zatiaľ do domáceho lístkového cesta moc nechce, som zvedavá, ako sa ti podarí. Podeľ sa potom s nami na svojom blogu.

      Odstrániť