4. septembra 2012

Sezónne ovocie – HRUŠKY

Sezóna je stále v plnom prúde a tak sa u nás striedajú jednotlivé plodiny jedna za druhou. Zelenina, ovocie – všetko čerstvé, regionálne a čo najviac domáce! Čistá strava a suroviny sú pre mňa absolútne kľúčové. Snažíme sa jesť primárne to, čo na našom území rástlo roky, čo jedávali aj naši predkovia a vyhýbame sa cudzokrajným potravinám (asi okrem korenia). Zastávame filozofiu, že máme v bunkách zakorenené stravovacie návyky a riadime sa nimi – nekombinujeme. Navyše, som absolútnym odporcom cestovania potravín cez pol kontinentu, zvyšovania uhlíkovej stopy a nerozumného podporovania komercionalizácie aj na poli potravín. Som jeden z tých spotrebiteľov, ktorí sledujú krajinu pôvodu tovaru. Ak nie je sezóna a neostáva mi iné, ako kúpiť ovocie a zeleninu v obchode, pôvod tovaru je pre mňa rozhodujúci. Zistenie, že tovar cestoval z diaľky alebo nebodaj z iného kontitentnu, má za následok, že okamžite na mieste nákupu mením pôvodný plán a rýchlo vymýšľam, čo iné variť. Radšej nekúpim, ako podporovať globalizáciu. Našťastie, miestnej zeleniny a ovocia je stále dosť, tak si ho idem užívať do posledného kúsku!

Počas mojich potuliek po dedine a ranných behov podrobne sledujem, čo sa deje v okolí. Ak nejdem po vlastných, sadnem na bicykel a objavujem: čo kde voľne rastie, čo pestujú ľudia, čo majú v záhradách, na poliach, aké zvery za plotom. Desne ma to baví. Nie preto, že potrebujem sledovať ľudí – nech si každý žije ako chce – ja sledujem život okolo. Výhody dediny sú asi bezbrehé. Pred časom som na jednej bráničke videla oznam: Jablká na predaj. Jasné, že som ich nestihla! (viď predošlý príspevok), ale na druhej strane som si pomyslela, že to boli letné jablká a predsalen, na môj zámer lepšie poslúžia jesenné. Takže, ešte nie je nič stratené! Keď však rovnaký sused vyvesil tabuľku: Hrušky na predaj – nezaháľala som. Po dva dni som nikoho nezastihla doma, ale na tretí deň sa na mňa usmialo šťastia aj celá susedova rodina. Sused neotáľal, a aj keď ma poznal 5 minút, zoznámil ma s celou rodinou. Kúpila som 10 kilo hrušiek williamsoviek a kilo dostala do daru. Nádherné, voňavé, sladučké a poriadne šťavnaté. A tak sme zabehli náš lis na ovocie a odšťavovali. Hruškový sirup si už hovie vo fľašiach rovnako ako hruškovo-černicová marmeláda, aj čerstvá šťava bola výborná a nemohli sme nevyskúšať ani koláčované hruštičky. Tentoraz vo variácii v našom veľmi obľúbenom koláči.

Hruškový koláč – rýchly, ľahký a chutný zároveň


Často sa mi stáva, že svoje chute a potreby neobabrem a telu musím dať to, čo si pýta. Veľmi som chcela pripaviť obľúbený koláč, ale telo a mozog si pýtali suroviny navyše, čo v recepte neboli. Na recept som pred hodne dlhým časom naďabila na Šárkinom blogu. Originálny variant receptu žiada čučoriedky a má svetlý korpus. Ja som koláč skúšala nespočetne krát s rôznymi bobuľovými aj nebobuľovými druhmi ovocia – vždy bol vynikajúci. Pôvodne som korpus robila vždy v svetlej verzii, ale telo chcelo kakao, tak okrem toho, že som sa chystala použiť svetlé ovocie, vcelku sa mi tento vrtoch samej seba hodil, aby výsledný koláč bol kontrastný a farebný. Keďže sa nám urodilo chutné hrozno, šupla som pár bobuliek na vrch na ozdobu a zvýraznenie chuti.
Suroviny:
250 g polohrubej múky
125 g masla
100 g práškového cukru
1 vajce
1 PL kakaa
štipka soli
strúhanka
hrušky
hrozno
posýpka – hrubá múka, maslo, kryštálový cukor

Postup:
Príprava ja taká jednoduchá, že sa nebudete stačiť diviť. Všetky suroviny: múku, cukor, vajce, štipku soli, maslo (nesmie byť zmäknuté!) splácajte rýchlo dokopy v miske a dajte ho na min. pol hodinu oddychovať do chladničky. Kým cesto oddychuje, očistite a pripravte si ovocie. Keď treba, pokrájajte podľa potreby a preferencií. Pripravte si posýpku zmiešaním tuhého masla, cukru a hrubej múky. Stvrdnuté cesto rukami natlačte do pripravenej zapekacej formy. Posypte povrch strúhankou, navrstvite / naukladajte / nasypte ovocie – posypte posýpkou a je hotovo. Dajte do vyhriatej rúry na 180 °C a pečte 30 – 50 minút, kým nie je cesto upečené. Zistíte to tak, že sa začne odchlípať od strán formy, ovocie bude šťavnato bublať a posýpka bude zlatavá.


Dobré drobné rady:
V porovnaní s originálom uberám cukor (to sa mi stáva veľmi veľmi často).
Zapekaciu misku maslom nevymazávam, cesto samo o sebe je maslové dosť. Nikdy sa mi nestalo, že by som koláč nevedela dostať z porcelánovej formy.
Stáva sa mi, že niekedy použijem hladkú, inokedy polohrubú múku (podľa toho, ktorá sa mi dostane do rúk skôr). Pri hladkej je cesto kompaktnejšie a tvrdšie, pri polohrubej nadýchanejšie a trochu krehkejšie.
Koláč je skvelý teplý, ale aj studený po vytiahnutí z chladničky.

7 komentárov:

  1. veľmi pekný článok aj recept na koláč. keďže mám hrušky veľmi rada a o chvíľku mi začnú dozrievať, chcela by som ťa poprosiť o recept na hruškový sirup.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj,
      s konkrétnym návodom na hruškový sirup ti veľmi neporadím. Nemám žiaden rodinný recept a tak som hľadala inšpiráciu na webe. Výsledok bol sirup pripravovaný 2 spôsobmi. 1) vylisovaná šťava - odparovaná (žiaden cukor, iba škorica) 2) hrušková šťava, cukor, citrón (škorica, klinčeky?). Budeš musieť pohľadať na nete a nájsť si recept, ktorý sa ti bude pozdávať. Ja som dokombinovala viaceré recepty, takže pomery ti neporadím.

      Odstrániť
    2. Ďakujem, budem experimentovať.

      Odstrániť
    3. Pri odprovaní nemáš čo pokaziť. Ja som následne dala sirup do chladničky. Je to totálne koncentrovaná čistá chuť.

      Odstrániť
  2. bože ten vyzerá krásne, chutne, hruškovato :))))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fajnový bol. Hrozno mu pridalo na pikantnosti a pekne doplnilo sladučké hrušky. Mužík ho vynachválil.

      Odstrániť
    2. tak to sa nečudujem :)) môj síce sladké moc nemusí, ale myslím, že tento by si dal :)

      Odstrániť