25. augusta 2012

Vyhodnotenie darovačky

Milí priaznivci, Hrnčeko-variči, máme tu vyhodnotenie!

Štatistiky nechajme bokom a hneď v úvode povedzme, že na 100 % si z vás nikto nebol istý.
Tipovali ste: černice (ostružiny), čučoriedky (neboli borúvky), čierne ríbezle, slivky, morušu alebo bazu čiernu. Ak mám byť korektná a to teda budem, iba v rámci 2 tipov padla správna odpoveď (aj keď ako jedna z viacerých možností).

Hlavnou zložkou sladkej zaváraniny, čo som robila, sú plody bazy čiernej.

Iba R. Ajka z Poľných kvetov a Martina z Maťa pečie ako jediné zahrnuli do svojich tipov aj túto čarovnú rastlinu – bazu čiernu. Baby – blahoželám vám. Pošlite mi mailom vaše adresy a čierno-bazová zaváranina poputuje priamo k vám. Pevne dúfam, že sa vám v zime bude hodiť do horúceho čajíku.

Pre vás ostatných tu máme recept. Vopred však upozorňujem, je to fuška!

Zaváranina do čaju z plodov bazy čiernej



Najskôr je potrebné počkať na leto. Júl, august alebo september, v závislosti od geografickej polohy, kde sa nachádzate, budú ideálne. Ak ste nestihli otrhať všetku bazu už na jar a nezúžitkovali ju na skvelý sirup z kvetov, máte šancu využiť aj čierne voňavé plody. Pri zbere treba dbať na to, aby plody boli čo najviac zrelé. Aj keď dobré rady na internete hovoria, že plody musia byť dokonale dozreté, nikdy sa vám nepodarí natrafiť na kompletne zrelý okolík. Baza dozrieva postupne a tak sa teda nevyhnete zrelejším aj menej zrelým bobuľkám. Zrelé bobule by mali voňať a keď ich za surova ochutnáte, mali by byť nasladlé.

Suroviny:
plody bazy čiernej
cukor – biely / hnedý (na kilo očistených bobuliek bazy – kilo cukru)
citrón (bio)
želírovací cukor (s prírodným pektínom)
klinčeky, škorica (celá)

Postup:
Nazbierané plody s okolíkmi poriadne prepláchnite v studenej vode. Ako ďalší krok, je potrebné oddeliť bubule od stoniek. Buď môžete plody otŕhať ručne alebo ich skúsiť odstopkovať pomocou vidličky. Ani jedno nejde hladko, takže kľudne skúste obidve možnosti. Nepodarí sa vám zrejme zbaviť sa všetkých malinkých stoniek, ale aspoň sa o to pokúste. Stonky samotné majú trávnatú a nahorkastú pachuť. Keď máte odbobuľkované, prichádza ďalšia prácna fáza. Bobule je potrebné popučiť. Ak nemáte odšťavovač a nechcete mať bobule na pardrť aj so stonkami, chce to istú dávku invencie, aby ste si našli vhodný nástroj, ktorý bude najideálnejší. Ja mám taký pučič na zemiaky s okrúhlymi, pomerne malými dierkami, ten mi poslúžil dobre. Táto fáza ide pomaly. Ale oproti tej nasledujúcej – je to stále ťažká pohoda. Nasypte bobule do misky, zasypte trochou cukru, môžete zľahka premiešať a nechajte na noc odstáť prikryté pod pokrievkou alebo utierkou – len tak na kuchynskej linke. K cukru môžete už v tejto fáze pridať celú škoricu, klinčeky a citrón nakrájaný na plátky. Máte pauzu, kľudne si pospite, na druhý deň vás čaká ďalšie kolo!
Na druhý deň začíname z ostra. Bobuľky máte popučené, je potrebné ich prepasírovať. Vyberte škoricu, klinčeky (ak sa vám ich podarí nájsť) a pustite sa do pasírovania. Môžete prepasíťovať aj citrón. Toto je najprácnejšia fáza celého procesu. Keď máte prepasírované, nasypte do hrnca, pridajte zvyšný cukor, môžete znova pridať škoricu, klinčeky, priveďte k varu a na miernom ohni odparujete. Zmes by mala bublinkovať. Z času na čas premiešajte, ale keď varíte na miernom ohni, nemalo by vám nič prihorieť. Počas tejto fázy už musíte mať poriadne umyté zaváraninové poháre alebo fľaše. V rovnakom čase, kedy začnem variť ovocie, naložím poháre do rúry na 75 - 100 °C a vysterilizujem týmto spôsobom (asi aj preto, že nemám veľký hrniec). V tejto fáze už môžete začať vždy čistou lyžičou váš letkvar ochutnávať. Ak treba, pridajte koreniny alebo citrónovú šťavu podľa vašej chuti. Ak sa vám zdá zmes riedka, môžete sa v tejto fáze zastaviť a pripraviť sirup. Ak chcete hustejšiu verziu, pridajte želírovací cukor podľa návodu na obale. Keď dáte želírovacieho cukru menej ako v návode, vznikne vám polotekutá konzistencia – vhodná ako zaváranina do čaju. Keď máte pocit, že je hotovo, nechajte zmes pár minút chladnúť a potom naplňte pripravené horúce poháre. Ja vždy víčko aj kraj pohára povytieram alkoholom alebo čistým liehom. Uzavrite a nechajte chladnúť.
Po slušných pár hodinách máte hotovo, tak si dajte dezert, limonádu alebo kávu.



Dobré drobné rady:
Táto zaváranina je určená iba tým, ktorí vedia, ako chutia plody bazy čiernej – teda vopred vedia, do akej chute idú. Ak sa nechcete pachtiť s výrobou, skúste si najskôr kúpiť nejaký bio sirup z plodov bazy čiernej, aby ste vedeli, či vám táto podoba bazy vyhovuje alebo nie. Podľa mňa sú len 2 možnosti – buď vám chutí, alebo ju nemôžete ani cítiť.
Tiež mi nedá vás vopred neupozorniť, že príprava tejto netradičnej lahôdky si vyžaduje hodne veľa času – zber, umytie, popučenie, pasírovanie, varenie – min. 10 h to určite bude.

Baza má hodne veľa liečivých účinkov, o ktorých si môžete prečítať na internete. Je to skvelá burina, z ktorej možno spracovávať kvety i plody – sušiť, vyprážať, zavárať. Hm, baza – nebaza, spracovanie kvetov je ťažká pohoda, plody vám už dajú zabrať. Úprimne – ja by som sa už do bobuľkovej verzie asi nepustila, ale kto vie, čo bude o rok :-)

8 komentárov:

  1. Výherkyniam gratulujem :-) Katka, ja som zavárala pred pár rokmi "hular" ako kompót a jedli sme ho miesto brusníc k sviečkovej na smotane alebo do pudingu. Tento rok by som ho chcela stihnúť zavariť tiež ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nové slovko, ale našla som – hular :-) Tak držím palce, nech ti ide robota pekne od ruky.

      Odstrániť
  2. Veľmô peknô. A ak chceš naozaj prplavú robotu, skús oberať mladé zelené bobuľky ako Cuketka na kapary - skoro ma drblo, sú vtedy ešte menšie. Z džemov je potom tiež ozaj zábavný šípkový:)
    Inak ďakujem za mirabelkovú podporu, ak sa k nim niekedy dostanem (asi až budúci rok), skúsim. Už si aj spomínam, že nám raz ktosi z Francúzska priniesol malý pohár výborného džemu z nich.A normálne si pomixovala, pridala vhodné množstvo cukru a varila, či ešte nejaké finty?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie nie, práveže som zástanca jednoduchých postupov, tak táto bazovica ma dostala :-P
      Mirabelky som iba zasypala cukrom, nechala na noc postáť, na druhý deň som tak ako boli dala variť asi na 35 minút, pridala predtým koreniny a bolo hotovo. Nemixovala som, nepasírovala, chcela som mať veľké kúsky ovocia. Mirabelky vysoko odporúčam, v marmeláde sú fakticky geniálne. Treba poskúšať rôzne druhy: žlté, červené, pehavé - každý druh chutí inak. Teším sa na sezónu o rok.

      Odstrániť
  3. ty opica! zase ma raz dobehla intuicia! prva vec mi napadla, je to z bazy... a potom som ju zabila tym, ze neviem o nikom, kto by nieco z toho robil... chyba! katka je katka a mala som to vediet! cena utechy pre luzrov nebude? :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale si mi naložila Simi! Tak ty nepočúvaš svoju intuíciu a mňa za to sfúkneš, no pekne! Cenu útechy pre lúzrov skúsim dajako prešpekulovať! Som teraz trochu pár dní mimo - tak keď sa dostanem opäť do formy, tak pohútam niečo.

      Odstrániť
  4. Katka, u mňa na blogu máš ocenenie :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jooj Zuzička, ďakujem veľmo prevelice. Teším sa z úprimných slov, ľudí a dobre energie – a to všetko z teba cítiť. Naozaj veľmi ďakujem.

      Odstrániť