12. októbra 2011

Sezónne ovocie – časť IV. – HRUŠKY, JABLKÁ A HROZNO

Štrúdľa 3x inak

Zo školských čias z prvého ročníka základnej školy si pamätám na magnetické jablká a hrušky a mnoho príkladov, v ktorých sme rátali príklady s ovocnou tématikou. Darmo sa hovorí, nemiešaj jablká s hruškami, rátali sme hrušky s jablkami a na nich sme sa učili prvé počty. Pravdou je, že ani v gastro svete sa tieto 2 suroviny spolu často nepoužívajú, takže niečo pravdy na tom porekadle bude. Aj jablká, aj hrušky majú svoju špecifickú chuť a konzisteciu. Výborne sa hodia na čerstvo pripravený kompót prevoňaný exotickou škoricou, rôzne druhy koláčov, a na druhej strane dokážu výnimočne obohatiť aj slanú kuchyňu.

Ako spomienku na slnečné dni leta a začínajúcej jesene, ktoré sú bezpochyby za nami, si dnes dáme variáciu na štrúdľu v jablkovom, hruškovom a hroznovom prevedení. Kto je majstrom v štrúdliach asi spomínať nemusíme, ale možno neviete, že štrúdľa pochádza z čias habsburgovskej ríše a najviac sa preslávila v 18. storočí počas rakúsko-uhorskej nadvlády. Prvá receptúra sa datuje na rok 1696 a možno ju nájsť vo viedenskej mestskej knižnici. Poviem vám, daný recept a kuchársku knihu by som si fakt pozrela.

Sondovala som po rakúskych weboch a dopracovala sa k príjemnému cestu, s ktorým sa pracovalo tak dobre, že ma to až samú prekvapilo. Chcela som mať každú štrúdľu inú, tak som pri plnkách trochu kombinovala.

Jablková, hrušková a tvarohovo-hroznová štrúdľa


Zľava doprava: tvarohovo-hroznová, jablková, hrušková

Suroviny: (na 1 štrúdľu, ja som robila cesto x3)
200 g hladkej múky
3 PL rastlinného oleja (použila som slnečnicový lisovaný za studena)
1/8 vlažnej vody
štipka soli
+ roztopené maslo na potretie
+ strúhanka na posypanie cesta

Jablková plnka:
jablká
maslo
kryštálový cukor (hnedý)
škorica

Hrušková plnka:
hrušky
maslo
kryštálový cukor (hnedý)
sušené datle
mletý zázvor

Tvarohovo-hroznová plnka:
250 g mäkkého nehrudkovitého tvarohu 
vanilkový cukor (bourbon vanilka – Alnatura z DM)
kryštálový cukor (svetlý nerafinovaný)
vykôstkované hrozno (namiesto hrozienok)
príp. jablká

Postup:
Z preosiatej múky, oleja, vody a štipky soli vypracujte vláčne cesto. Pri správnej teplote surovín budete mať cesto hotové raz dva. Zabaľte ho do potravinovej fólie, aby vám neobschlo a nechajte približne hodinu odpočívať pri bežnej izbovej teplote.

Pustite sa do plniek. Jablkovú a hruškovú som pripravovala obdobne. Jablká a hrušky som nakrájala na malé kusy. Do hrnca som dala roztopiť kus masla, pridala cukor, nechala chvíľu karamelizovať a následne pridala ovocie a koreniny (nezabudnite každú plnku pripravovať zvlášť). Počkala som chvíľku, kým ovocie pustí šťavu a premieša sa so všetkými surovinami. Duste pár minút, kým si ovocie stále drží tvar. Nemalo by sa vám rozpradávať, nechceme kašu ani kompót. Do hruškovej plnky som po odstavení zo sporáka priadala aj nakrájané ošúpané datle (zvyšky z minulých vianoc, ktoré bolo načase zlikvidovať).
Tvaroh ochuťte vanilkovým cukrom, ak treba ešte dosladiť, použite kryštálový. Vykôstkujte hrozno – s ostrým nožom a trochou zručnosti vám táto operácia vám pôjde ľahko. Tvaroh a hrozno nemiešajte dokopy. Plnky sú pripravené, tak späť k cestu.

Cesto rozdeľte na 3 rovnaké časti. Zvyšné cesto, s ktorým nepracujete, zabaľte naspäť do potravinovej fólie, inak by zbytočne popraskalo a znemožnilo vám ďalšiu prácu. Možno tušíte, čo teraz príde a máte pravdu! Natiahnite si na stôl veľký obrus alebo plachtu a pustite sa do naťahovania. Predtým si cesto na pomúčenej doske predvaľkajte na placku. Naťahujte vo všetkých smeroch na tenučký plát. S týmto cestom sa mi pracovalo neskutočne ľahko a naťahovanie išlo takmer samé. Bolo veľmi poddajné (samozrejme, závisí od kvality vstupných surovín), nerobili sa mi takmer žiadne trhliny (až na pár vo finálnej okrajovej fáze).


























Na ponaťahované cesto nasypte trochu strúhanky a plňte uvarenými jablkami a hruškami (každú štrúdľu zvlášť). Dbajte na to, aby ste šťavu z jabĺk a hrušiek na cesto nedávali. Aj pri tvarohovej verzii môžete cesto posypať strúhnakou, následne rozotrite tvaroh na tenučkú vrstvičku. Posypte vykôstkovanými bobuľkami hrozna a prípadne aj jablkami (či už varenými alebo čerstvo nastrúhanými). Všetky plnky ukladajte na cesto na čo najväčšiu plochu tak, aby ste mali voľné iba okraje. Pomocou obrusu zaviňte, okraje postláčajte. Roztopte maslo a hojne štrúdly pred pečením potrite. Vložte do vopred rozohriatej trúby na 180 °C a pečte približne 45 minút, príp. viac alebo menej – podľa potreby a intenzity pečenia vašej rúry.



Dobré drobné rady:
Dnes som takmer všetky spomenula pri postupe. Ak máte rešpekt pred ťahaným cestom, prekonajte sa a choďte do neho. Napriek tomu, že príprava a postup vyzerá rozsiahlo a náročne, práca s cestom ide veľmi rýchlo a viac času budete venovať príprave plniek.
Množstvá pri plnkách neuvádzam zámerne, riaďte sa intuíciou a vnútorným odhadom (pre menej odvážnych, na každú plnku som použila cca 5-7 ks ovocia). Množstvo tvarohu kľudne zdvojnásobte a hrozna dajte tiež podľa chuti.

Náš domáci favorit: tvarohovo-hroznová. Keby ste testovali, dajte vedieť.

1 komentár: