11. septembra 2011

Sezónna zelenina – časť I. – DYŇA

Sezóna farieb je tu!
Ani sme sa nenazdali a už máme jeseň. Počasie ceň deň tomu zatiaľ nenasvedčuje, čím sa vôbec nechcem posťažovať, práve naopak, ale... Slnko vrhá svoje tiene v príliš ostrom uhle. Lístie žĺtne a začína sa povaľovať v letom presušenej tráve. Hnedé gaštany opadávajú a kto má na ne slabosť, môže sa vybrať pár si ich nazbierať. Vinohradníci a poľnohospodári začínajú "žať" svoju poslednú tohtoročnú úrodu a my sa o pár dní budeme môcť zúčastniť každoročných tradičných slávností. Slávnosti vína v Prellenkirchene máme za sebou, Deň vo vinohradoch MVC sa konal včera, vinobranie v Pezinku nás čaká už najbližší víkend (16.-18. 9.), dožinky na zámku Schlosshof 25. 9. a Dni zelá v Stupave koncom mesiaca (30. 9.-2. 10.).

Ako lepšie môže človek osláviť jeseň, ako užitím si všetkých darov, ktoré mu jeseň prináša. Jeseň býva nádherná, hrá farbami a záhradkárska sezóna, aj keď sa blíži ku koncu, stále ponúka produkty, ktoré môžeme zúžitkovávať aj počas zimy.


Včera som na trhu natrafila na tradičné oranžové dyne a povedala som si, že je čas. Čas pripustiť si, že jeseň je tu. Čas tešiť sa z jesenných produktov a pustiť sa do prípravy sezónnych jedál. Jednu väčšiu polovicu dyne som si hneď zobrala a v momente kúpy som vedela, ako s ňou naložím. 

Jesenná dyňová polievka

Suroviny:
oranžová dyňa (mala som cca 1 kg pred očistením)
cibuľa (použila som 1 menšiu)
sladká smotana na varenie (použila som asi 0,5 dl)
kocka zeleninového vývaru (bio, používam Alnatura z DM – použila som cca 1/3)
olivový olej a maslo
bobkový list
čerstvá alebo mrazená pažítka
čierne korenie (čerstvo namleté)
soľ (čerstvo namletá)
voda


Postup:
Dyňu vydlabte a zbavte ju semien. Odstráňte vonkajšiu tuhú šupku a pokrájajte na menšie kocky. Dyňa sa zvykne veľmi dobre variť a rozvárať, preto veľkosť kociek nie je až taká podstatná. Cibuľku nakrájajte čo najdrobnejšie a orestujte ju na zmesi masla a olivového oleja. Po chvíli pridajte nakrájanú dyňu, restujte. Zalejte vodou tak, aby vám voda všetku zeleninu iba prikryla. Pridajte bobkový list, kocku bujónu, nesoľte. Varte do mäkka, kým nebude možné dyňu rozmixovať (trvá to asi 20-30 min.). Všetko, čo ste spolu varili, po vyňatí bobkových listov rozmixujte a dajte naspäť na sporák. Pridajte trochu sladkej smotany, prehrejte a prevarte. Podľa potreby ochuťte až na úplnom konci soľou a čiernym korením. Pred podávaním ozdobte pažítkou. Podávajte samé alebo s opečeným chlebom.


Drobné dobré rady:
Pri použití množstva surovín sa pri tejto polievke riaďte citom a inštinktom. Žiadne predpísané množstvá surovín, ale ani druh ingrediencií, nie sú striktne stanovené.
Ak budete mať chuť zvoliť inú kombináciu korenia, skúsiť napr. rozmarín alebo muškátový orech, neváhajte. Ak vam to vaše chuťové alebo mozgové bunky nariadia, urobte čo požadujú!
Vody použite podľa toho, akú hustotu polievky chcete dosiahnuť, ja som chcela mať skôr hustejší krém.
Soliť jedlo som sa naučila takmer až na jeho úplnom konci, keď je takmer uvarené. Chute, ktoré do hrnca vložíte, sa tak viac rozvinú a vyniknú.

Neviem ako vy, ale ja sa teším. Na krásne šuchtavé lístie, na les voňajúci hubami, na ďalšie sezónne produkty.
Aké jesenné dobroty pripravujete doma vy? Chystáte sa tento rok na niečo špeciálne?

1 komentár:

  1. dýňovou polévku jsme měli včera - úžasná chuť! fotky jsou krásné, hned bych si ji dala znova :)

    OdpovedaťOdstrániť