21. augusta 2011

Svieže letné ríbezľové tiramisu



Sezóna tohtoročných ríbezlí bola naozaj bohatá. Dostala som ich za pár veľkých misiek od rodičov, ktorí ma počas záhradkárskej sezóny zásobujú domácou úrodou. V expresných dodacích časoch vždy doputujú čerstvé zásoby uložené v balíku, ktorý milí ujovia šoféri autobusu prepravia z jedného konca republiky na druhý.

Ríbezliam sa u nás hovorilo viničky. Mávali sme iba červené a čierne, a ja som vždy obdivovala u susedov také, ktoré sme nemali – biele. Ani neviem prečo, lebo lepšie nechutili, iba bolo do nich lepšie vidieť. Z ríbezlí sme robievali lekváre, kompóty, rôzne koláče. Alebo sme ich len tak vyjedali z misky posypané práškovým cukrom. Niektoré roky sa nám urodilo tak veľa ríbezlí, že sme na ne zvolávali rodinnú brigádu a robili z nich ríbezľové víno.

Ak je sezóna ríbezlí v plnom prúde, úroda bohatá a vy už neviete, ako by ste ich zúžitkovali, skúste modifikovať váš obľúbený recept na tiramisu a vyskúšajte jeho osviežujúcejšiu a ľahšiu verziu. Môj rokmi vyskúšaný recept na tradičné tiramisu je z dielne Jarda Žídeka a pre potreby ovocnej verzie som si ho upravila.


Suroviny (na štvorhrannú misu 17 x 21 cm):
250 g mascarpone
55 g jemného kryštálového cukru
50 ml žltkov
dlhé piškóty lady fingers (cca 250 g, 1/2 veľkého balenia)
ovocný sirup
ríbezle (určite môžete použiť aj iné obľúbené ovocie)

Postup:
Žĺtky vymiešajte s cukrom do penista. Použite cukor, ktorý vám vyhovuje (biely, tmavý, demerera, organic) – výber je na vás, pamätajte však, že druh cukru bude mať vplyv na výslednú farbu aj chuť krému. Kedy prestať šľahať zistíte podľa toho, keď bude zmes hustá a kryštáliky cukru takmer úplne rozpustené. Potom pomaly už len pomocou varešky alebo stierky primiešajte mascarpone, aby vám krém nezredol. Najprácnejšiu časť máte za sebou, môžete sa pustiť do vrstvenia. V miske si pripravte sirupovú vodu, do ktorej na krátke 2 sekundy ponorte každú piškótu. Ukladajte na dno misky. Na vrstvu piškót natrite vrstvu mascarpone, posypte vrstvou umytých a odstopkovaných ríbezlí a postup opakujte aj pri druhej vrstve. Posledná vrstva bude ríbezľová, vďaka čomu bude vaše tiramisu zmesou kontrastnej bielej a červenej. Opatrne prikryte potravinou fóliou a nechajte do druhého dňa stuhnúť. Deň odpočinku v chladničke pomáha spojiť jednotlivé chute a udržiavať vaše chuťové bunky v pohotovosti.

V teplý letný večer určite oceníte chladné tiramisu plné sladko-kyslej chuti. Môžete ho servírovať jednotlivo alebo len tak vyjedať lyžičkou z misky. Vynechaním alkoholu a kávy, ktoré do tradičného tiramisu patria, som získala ľahkú verziu tiramisu. Tiež mi neskôr napadlo, že kombináciou piškót, ríbezlí a mascarpone som vytvorila honosnejšiu verziu klasickej smotanovej torty. Pri výbere ingrediencií spoliehajte na overené zdroje a svoje chute, ktoré vám pomôžu vytvoriť dezert presne podľa vás.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára